Новини

09.01.2024

НАЗК визначило ТОП-10 порушень у деклараціях

Тривають кампанії декларування за 2021-2023 роки. НАЗК проаналізувало порушення, яких допускаються декларанти при заповненні декларацій. Найпоширенішими з них є:

Незазначення інформації про нерухомість та транспортні засоби, які належать декларантам або членам сім’ї на праві власності чи користування. Найчастіше забувають декларувати земельні ділянки, на яких розташовані їх будинки;
Незазначення вартості об’єктів декларування (квартир, будинків, земельних ділянок, автомобілів тощо), при цьому така інформація вказана в первинних документах про набуття права власності;
Недекларування об’єкта нерухомості, що використовувався  для проживання декларанта та членів сім’ї у звітному періоді, а в окремих випадках взагалі недекларування жодного об’єкта нерухомості; 
Зазначення державного номерного знаку автомобіля замість ідентифікаційного номеру (VIN-коду);
Зазначення загальної вартості цінних паперів, замість номінальної вартості одного цінного паперу;
Зазначення себе джерелом доходу замість органу, установи чи організації, яка виплачувала заробітну плату чи інші види доходу; 
Зазначення розміру фактично виплаченого, а не нарахованого (з податками) доходу;
Незазначення доходів, отриманих у вигляді подарунків у негрошовій формі (будинок, автомобіль тощо), прощеного боргу; 
Декларування грошових активів у вигляді готівкових коштів, але недекларування інших видів грошових активів, розмір яких не перевищує 50 прожиткових мінімумів, при тому, що розмір активів рахується сукупно;
 Зазначення депутатами місцевих рад фактичної посади та місця своєї роботи (директор ТОВ, вчителька тощо) у полі посади замість статусу “депутат”, за яким виник обов’язок подати декларацію.
Нагадуємо, що для спрощення процесу заповнення декларації НАЗК розробило функцію “Дані для декларації” в Реєстрі декларацій.

За допомогою цієї функції за ініціативою декларанта на стадії створення чернетки декларації НАЗК збирає та передає декларанту в його особистий кабінет Реєстру декларацій інформацію (у вигляді, адаптованому до форми декларації) про наявні у нього активи, відомості про які містяться в реєстрах і базах даних, з якими у НАЗК є автоматизований обмін.

Також рекомендуємо, при заповненні декларації використовувати рекомендації НАЗК, розміщені в Базі знань.

Подавайте декларації  вчасно та без помилок. В цьому вам допоможе інформація на сайті та у соціальних мережах на офіційних сторінках НАЗК у  Телеграм та Фейсбук.
Отримати додаткову консультацію можна, звернувшись до  уповноваженого підрозділу (особи) з питань запобігання та виявлення корупції, утвореного (визначеної) відповідно до ст. 13-1 Закону (в установі, де Ви працюєте, або органі, до сфери управління/підпорядкування якого належить установа), а також направивши офіційного листа на електронну пошту [email protected] або за телефоном контакт-центру (044) 200-06-94. Відповіді на найпоширеніші технічні питання роботи з Реєстром декларацій розміщені за посиланням.

Сектор з питань запобігання

та виявлення корупції ГУ ДСНС України

у Кіровоградській області

Автоматизована перевірка декларації: 
помилки у декларації чи особливості зазначення інформації в реєстрах

Наприкінці 2023 року багато декларантів уже отримали довідку за результатами автоматизованої перевірки декларації (далі - Довідка). Нагадаємо, як її знайти в Реєстрі декларацій повідомляли тут. 

У такій Довідці відображаються встановлені невідповідності між відомостями у декларації та реєстрах, банках даних. При цьому, встановлення невідповідностей не означає, що зазначені у декларації відомості є неточними, але свідчить про те, що дані у декларації відрізняються від даних реєстрів та баз даних. Окремі невідповідності можуть свідчити взагалі лише про різне написання даних про об’єкт у декларації та в реєстрах.

Які саме відомості вважаються неточними, а які недостовірними НАЗК повідомляло тут.  

Розглянемо детальніше, які виявлені невідповідності, вказані у Довідці, можуть свідчити про декларування неточних відомостей:

відомості про об'єкт декларування наявні у реєстрі, але відсутні у декларації
У такому випадку у Довідці вказано “Дані в декларації відсутні”. При цьому у Довідці відображаються всі відомості про об'єкт і найменування реєстру чи бази даних, в якій містяться відомості про такий об’єкт.

зазначені у декларації відомості про об'єкт відрізняються від даних в реєстрах
У такому випадку у Довідці буде зазначено розділ декларації та номер об’єкта, щодо якого встановлена невідповідність, а також лише ті відомості про об’єкт, які відрізняються (наприклад, площа об’єкта у декларації - 90 м.кв, а у реєстрі - 95 м.кв.).

Поширеними є випадки встановлених невідповідностей про джерело доходу у випадку спадкування, укладення договору купівлі-продажу, коли вказується прізвище нотаріуса або Регіональний сервісний центр МВС, в якому здійснювалась постановка на облік транспортного засобу, замість особи, яка є реальним джерелом доходу. У таких випадках слід враховувати дані про джерело доходу, вказані у правовстановлюючих документах.

Крім того, порівняння даних декларації та реєстрів може не враховувати всіх правових позицій НАЗК з питань декларування. Наприклад, у  Єдиному державному демографічному реєстрі наявні відомості про декілька чинних паспортів громадянина України для виїзду за кордон (написання прізвища імені в них однакове). За правилами декларування ви можете вказати один із паспортів, але за результатами порівняння даних у Довідці будуть відображені відомості про всі чинні паспорти, при цьому стосовно таких даних буде вказано, що “Дані в декларації відсутні”. Рекомендуємо, при заповненні декларації використовувати рекомендації НАЗК, розміщені в Базі знань(https://wiki.nazk.gov.ua/).

При цьому, звертаємо увагу, що відомості в реєстрах можуть бути неактуальними, тому рекомендуємо вжити заходи до їх актуалізації. Одна із цілей автоматизованої перевірки декларації - сприяння “чистоті” даних в реєстрах, забезпечення їх інтероперабельності (можливості порівняння). Надалі це сприятиме коректному перенесенню даних безпосередньо у чернетку декларації.

Деякі зазначені у Довідці невідповідності можуть свідчити виключно про те, що порівняння даних декларації і реєстрів показало, що відомості, зазначені у декларації відсутні у реєстрах, до яких НАЗК має автоматизований доступ. Як правило це:  

відомості про отримані доходи, що не підлягають оподаткуванню, або відомості про які з інших причин відсутні у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків;
об’єкти нерухомості, право на які набуто до 2013 року;
об’єкти, що перебувають на праві володіння чи користування.
У цьому випадку у Довідці буде вказано “Дані в реєстрі відсутні”. Це не означатиме, що дані, вказані у декларації, є неточними. Рекомендуємо вказувати у декларації відомості з правовстановлюючих та інших документів про об’єкт декларування, а також, за потреби, вжити заходів щодо актуалізації даних в реєстрах.

Увага! Які зазначені у Довідці невідповідності взагалі не є помилкою і тим більше неточними відомостями, а пов’язані виключно з особливостями зазначення окремих відомостей у реєстрах? Йдеться про:

різне написання відомостей про адреси розміщення об’єктів (назви  вулиць, населених пунктів тощо), наприклад, вул. Макаренко - вулиця Макаренка, м. Київ - місто Київ, вулиця Тараса Шевченка - вулиця Шевченка Тараса;
різне написання марок та моделей автомобілей, пробілів між буквами та цифрами, наприклад, Mazda CX - 5, Mazda CX-5 або Мазда СХ-5; 
використання різних символів у назвах юридичних осіб, наприклад Товариство з обмеженою відповідальністю “Промінь” та Товариство з обмеженою відповідальністю «Промінь», одинарні чи подвійні лапки). 
НАЗК працюватиме над удосконаленням механізму автоматизованої перевірки задля мінімізації ідентифікації невідповідностей, які зумовлені виключно особливостями зазначення даних у реєстрах, базах даних.

Як у Довідці вираховується розмір виявлених невідповідностей?

якщо за результатами порівняння даних встановлена невідповідність у грошовому вираженні, то по кожному об'єкту вираховується різниця між даними, вказаними у декларації й даними реєстру;
під кожним розділом декларації формується висновок, у якому зазначається сума встановлених у всьому розділі невідповідностей, які мають грошове  вираження;
всі суми виявлених у розділах декларації невідповідностей сумуються та зазначаються у висновку Довідки однією загальною сумою. 
У Довідці також за наявності підстав можуть вказуватись застереження до розділів про банківські установи, фінансові зобов’язання, правочини та видатки.

Висновки про відсутність ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів ґрунтуються виключно на результатах застосування механізму автоматизованої перевірки та не перешкоджають вжиттю інших заходів фінансового контролю з встановлення ознак незаконного збагачення чи необґрунтованості активів декларанта за наявності підстав.

Звертаємо увагу, що Довідка за результатами автоматизованої  перевірки не дає підстав для подання виправленої декларації, та може бути використана при заповненні декларацій наступних періодів або виправлення даних в реєстрах (якщо вони виявились не актуальними).

Наголошуємо, що наявність Довідки не виключає проведення повної перевірки декларації, у разі наявності у НАЗК інформації про можливе недекларування активів, ознак незаконного збагачення, необґрунтованість активів, а також не виключає проведення моніторингу способу життя декларанта за наявності підстав, визначених законом.

Слідкуйте за офіційними сторінками НАЗК у Телеграм та Фейсбук.

Нагадаємо, щорічні декларації за 2021-2022 роки необхідно подати  до 31 січня 2024 року, а за 2023 рік - до 31 березня 2024 року включно.

Сектор з питань запобігання

та виявлення корупції ГУ ДСНС України

у Кіровоградській області

 

17.11.2023

Якщо вам стало відомо про здійснення корупційних правопорушень в системі ГУ ДСНС України в області

Якщо Ви стали свідком або Вам стало відомо про здійснення корупційних правопорушень або інших неправомірних дій посадовцями і працівниками підрозділів ГУ ДСНС України у Кіровоградській області, Ви можете повідомити про це на електронну адресу: [email protected] або за тел.: (0522) 32-86-25.

Для детальнішого вивчення ситуації і усебічного розгляду Вашого повідомлення пропонуємо Вам вказати інформацію про себе і свої контактні дані. Це необхідно для того, щоб ми могли звернутися до Вас за додатковою інформацією.

Ви маєте право залишити анонімне повідомлення. При цьому анонімне повідомлення розглядатиметься у разі, якщо приведена в ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.

Також звертаємо увагу на те, що за надання неправдивої інформації, яка дискредитує посадовців і працівників ДСНС України, чинним законодавством України передбачена відповідальність.

Сектор з питань запобігання 

та виявлення корупції ГУ ДСНС в області

31.10.2023

Порядок вилучення з відкритого доступу е-декларації набрав чинності, – НАЗК
 

Відновити декларування та врахувати безпекові аспекти – головний запит суспільства, який держава має забезпечити для громадян. НАЗК повідомляє, що розробило Порядок вилучення з відкритого доступу декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Наказом НАЗК N 221/23 від 12.10.2023 року затверджено «Порядок вилучення з відкритого доступу декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 жовтня 2023 р. за N 1791/40847, документ набрав чинності 17 жовтня 2023 року.

Це означає, що після відкриття Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (далі – Реєстр) 10 грудня цього року суспільство не побачить декларації деяких категорій декларантів.

Чиї декларації підлягають вилученню з Реєстру?

· військовослужбовців (крім, зазначених у п.п. 1-4 ч. 7 ст. 45 Закону України "Про запобігання корупції"(далі – Закон));

· поліцейських поліції особливого призначення, які під час дії воєнного стану залучені до ведення бойових дій у порядку, визначеному ст. 24 Закону України «Про Національну поліцію» (крім, зазначених у п.п. 1-5 ч. 7 ст. 45 Закону );

· осіб, які належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею у зв’язку з безпосереднім здійсненням такими особами оперативно-розшукової, контррозвідувальної, розвідувальної діяльності, а також осіб, які претендують на зайняття таких посад, та осіб, які припинили діяльність;

· суб’єктів декларування, які для виконання службових повноважень на постійній основі перебувають на територіях, на яких ведуться активні бойові дії;

· суб’єктів декларування, які перебувають на тимчасово окупованих територіях;

· суб’єктів декларування, які беруть участь в міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національних контингентів або національного персоналу в інших країнах;

· полонених, інтернованих;

· суб’єктів декларування, які внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов’язаного з виконанням службових повноважень чи військової служби перебувають на лікуванні та/або реабілітації;

· суб’єктів декларування, які є членами сім’ї зазначених вище осіб.

Буде вилучено з відкритого доступу всі наявні у Реєстрі документи, подані вищезазначеними особами, а саме: декларації та повідомлення про суттєві зміни у майновому стані, подані за всі періоди.

Хто може бути ініціатором вилучення декларації?

1) керівники державних органів (заступники керівників), у тому числі ті, що ведуть облік суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону  :

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах;

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);

– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;

– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), і цей орган є останнім місцем  роботи (несення служби), пов’язаним із обов’язком подати декларацію;

2) сільський, селищний, міський голова або секретар сільської, селищної, міської ради, голова (заступник голови) районної у місті ради, районної, обласної ради:

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють (проходять службу) в цих органах, а також виконують повноваження депутатів місцевих ради;

– стосовно суб’єктів декларування, які працюють на підприємствах, що

належать до сфери їх управління (юридичні особи публічного права);

– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів;

– стосовно суб’єктів декларування, які звільнені (завершили службу), припинили повноваження депутатів місцевих рад і цей орган – останнє місце роботи (несення служби, виконання повноважень), пов’язане із обов’язком подати декларацію;

3) керівники (заступники керівників) розвідувальних органів:

– стосовно суб’єктів декларування, зазначених у ч.ч. 7-14 ст. 45 Закону, на яких поширюється ст. 52-1 Закону;

– стосовно суб’єктів декларування, які відряджені до цих органів.

Як підготувати подання на вилучення декларації?

· форма подання визначена Порядком вилучення декларації з публічного доступу;

· достовірність даних, вказаних у поданні, забезпечує особа, яка підписала подання. У поданні підставою вилучення є частина статті 45 Закону;

· подання і додаток до нього підписує керівник (заступник керівника) державного органу (центрального апарату);

· якщо подання підписав заступник керівника органу, до подання необхідно додати наказ про уповноваження такого заступника на підписання та направлення подань;

· подання і додаток до нього скріплюється печаткою;

· · подання подається у письмовій формі (не таємно), а додаток до подання додатково надається на електронному носії у машинозчитувальному форматі (csv, xls, xlsx, json), на флеш-носії або CD диску.

У які строки подання має бути направлене?

НАЗК рекомендує направити подання протягом 30 днів з дня набрання чинності Законом, проте загалом це можна зробити протягом дії воєнного стану.

Декларації осіб, стосовно яких не буде направлено таке подання, будуть відкриті 10 грудня цього року, але можуть бути вилученні з відкритого доступу пізніше за поданням керівника.

Які подання не розглядатимуться?

· якщо подання не відповідає формі, наведеній у додатку до Порядку вилучення декларації з публічного доступу;

· якщо подання або додаток до нього не підписано чи не скріплено печаткою органу (військового формування) або підписано особою, яка не мала права його підписувати;

· якщо додаток до подання у машинозчитуваному форматі на електронному носієві інформації не надано або пошкоджено.

· НАЗК упродовж 3 робочих днів з дня, наступного за днем надходження подання, письмово повідомлятиме про залишення подання без розгляду, а також у випадках, якщо особу, вказану у поданні, не ідентифіковано.

Подання може бути надіслано повторно.

Індивідуальні звернення субʼєктів декларування з проханням вилучити їх декларацію з відкритого доступу НАЗК не будуть задоволені! 

Звільнені суб’єкти декларування, а також суб’єкти декларування, які припинили виконання повноважень чи несення служби, з питання ініціювання питання про вилучення їх декларацій з відкритого доступу мають письмово звернутись до керівників органів, у яких в них востаннє виник обов’язок декларуватись.

СПЗ та ВК ГУ ДСНС України

у Кіровоградській області

13.09.2023

6 вересня 2023 року НАЗК запутив Єдиний портал повідомлень викривачів

 Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) з 6 вересня 2023 року запустив Єдиний портал повідомлень викривачів (далі – Портал), на якому громадяни можуть повідомляти про факти корупції, які їм вдалося зафіксувати.

Портал – це один з інструментів реалізації антикорупційної політики, створення якого передбачено Законом України «Про запобігання корупції» та Державною антикорупційною програмою на 2023-2025 роки (ДАП). Тому введення в промислову експлуатацію спеціального ресурсу, на якому викривачі зможуть безпечно повідомляти про факти корупції, є одним з пріоритетів НАЗК.

«Єдиний портал повідомлень викривачів – це внутрішній канал повідомлення, який економить бюджет всіх інституцій та організацій на розробку власного окремого механізму. Ефективне функціонування Порталу є частиною вимог для початку перемовин про вступ України до Євросоюзу Таким чином виконано їхні рекомендації та інтегровано досвід інших успішних держав із побудови взаємодії з викривачами. Варто зазначити, що підключення організацій до Порталу відбуватиметься згідно з графіком черговості підключення затвердженого НАЗК. Якщо ваша установа поки не підключена, ви можете повідомити про корупцію іншими доступними каналами повідомлення», – зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.

Спеціальний ресурс забезпечує анонімне надсилання повідомлень працівниками організацій про корупцію в їхніх структурах – інформація викривачів оперативно надсилається її керівникам або уповноваженим підрозділам (особам) з питань запобігання та виявлення корупції, а також до спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції (НАЗК, НАБУ, Нацполіції, органів прокуратури).

На виконання вимог Закону НАЗК за підтримки донорів створили зручний уніфікований інструмент, до якого впродовж 180 робочих днів з дня запуску Порталу буде підключено понад 92 тисячі організацій.

На першому етапі впродовж 30 робочих днів до Порталу будуть підключені спеціально уповноважені суб’єкти у сфері протидії корупції (НАЗК, НАБУ, Офіс Генпрокурора, Національна поліція) та ДБР. Протягом 60 днів – міністерства, центральні органи виконавчої влади зі спеціальним статусом, обласні державні (військові) адміністрації. Протягом 90 робочих днів з дати запуску Порталу до нього будуть підключені Апарат ВРУ, Секретаріат Кабінету Міністрів, Офіс Президента, апарати (секретаріати) РНБО, ЦВК, Рахункової палати, КСУ, державні компанії тощо. Далі – обласні, міські, сільські та селищні ради.

Портал забезпечує цілодобовий відкритий доступ для подання повідомлень (у тому числі анонімних) через внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень. Це – зручний і простий інструмент, який мінімізує людський фактор, унеможливлює втручання в систему і витік інформації. Тож, якщо вам стали відомі факти корупційних правопорушень у вашій організації, повідомляйте про них. Портал підкаже, як це зробити швидко і правильно.

Портал розроблено за підтримки USAID «ВзаємоДія (SACCI)».

Як знайти Портал викривачів?

Посилання на Портал викривачів можна легко знайти на сайті НАЗК, а також на офіційних вебресурсах тих організацій і установ, які будуть підключені до Порталу. У вікні для введення адреси браузера Ви можете ввести посилання https://whistleblowers.nazk.gov.ua/, після чого відкривається головна сторінка Порталу.

Хто може звернутися на Портал?

Будь-яка особа, якій стала відома інформація про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення, може повідомити про це на Порталі. Законодавство не містить будь-яких обмежень з цього питання. Однак не кожен може набути статус викривача.

Яка різниця між викривачем і заявником?

Особа вважається викривачем за сукупності таких умов: 

повідомити про корупцію має фізична особа (громадянин України, іноземець, особа без громадянства), яка переконана, що її інформація є достовірною;

наведена у повідомленні інформація повинна містити фактичні дані, що доводять можливе вчинення іншою особою корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, які можна перевірити;

ця інформація стала їй відома у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходження нею служби чи навчання.

У разі відсутності хоча б однієї з вищевказаних умов особа вважається заявником.

Як користуватись Порталом?

На Порталі є покрокова інструкція щодо того, як діяти. На екрані з’являтимуться блоки, які потрібно заповнити. Під час здійснення повідомлення на Порталі містяться підказки щодо того, які дані потрібно вносити. Портал буде автоматично ставити запитання і підказувати вам наступні дії, полегшуючи роботу. 5 кроків – це фактично ті запитання, на які має відповісти особа, яка здійснює повідомлення.

Портал також пропонує вибір – анонімно повідомити про корупцію чи із зазначенням анкетних даних.

Чи можливо повідомити про корупцію анонімно?

Портал пропонує вибір – анонімно подавати повідомлення чи із зазначенням інформації про себе. Це вирішувати вам. Кожному гарантується право на конфіденційність. Однак, якщо особа здійснила повідомлення анонімно, вона не може претендувати на винагороду, а також не може користуватися статусом викривача.

Також можна не вказувати про себе жодних даних. В будь-якому разі кожному заявнику надається ідентифікатор, ввівши який, можна слідкувати за ходом розгляду повідомлення. Його необхідно буде ввести у відповідне поле на Порталі та дізнатись на якій стадії перебуває розгляд вашого повідомлення.

Який порядок отримання та розгляду повідомлень?

Повідомлення підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація містить фактичні дані, які можуть бути перевірені. Попередній розгляд повідомлень відбувається у строк не більше десяти робочих днів з дня внесення інформації до Порталу. Якщо під час попереднього розгляду виявляються ознаки корупційного правопорушення, матеріали передаються відповідному спеціально уповноваженому суб’єкту у сфері протидії корупції або ДБР. Якщо викладена у повідомленні інформація підтверджується, винні особи притягуються до дисциплінарної відповідальності уповноваженим на це суб’єктом.

Звертаємо увагу, що особі, яка здійснила повідомлення, надається детальна інформація про результати попереднього розгляду у триденний строк з дня завершення розгляду.

 Які гарантії безпеки для викривача?

За наявності загрози життю, житлу, здоров’ю та майну викривачів, їх близьких осіб у зв’язку із здійсненим повідомленням правоохоронні органи можуть надати захист від протиправних посягань, що передбачено Законом України «Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві».

Приводом для вжиття заходів безпеки можуть бути: заява викривача, члена його сім’ї або близького родича; звернення керівника відповідного державного органу; отримання оперативної та іншої інформації про наявність загрози життю, здоров’ю, житлу і майну.

Який алгоритм отримання винагороди 10%?

Першою умовою для отримання винагороди є статус викривача у кримінальному провадженні. Розмір винагороди становить 10% від грошового розміру предмета корупційного кримінального правопорушення, або від завданого державі збитку. Проте винагорода не може бути більшою за 3000 мінімальних заробітних плат, встановлених на час вчинення такого правопорушення. Винагорода виплачується за результатами судового розгляду після ухвалення судом обвинувального вироку, що набрав законної сили коштом Держбюджету органами державного казначейства.

«Викривання – це один із найдієвіших методів боротьби з корупцією. А найбільш ефективний засіб протидії їй – це своєчасна поінформованість керівників організацій про факти вчинення у них корупційних правопорушень для усунення причин порушень, а також органів управління та правоохоронних органів у разі якщо до корупції причетний керівник організації. Практика країн ЄС і ОЕСР довела, що саме робота з викривачами та викривання корупції є основою для побудови безпечних і заможних суспільств. Тож тут важливо сформувати у громадян культуру викривання. Адже без відповідальних та освічених громадян, якими є викривачі, неможливо побудувати справедливе суспільство з нульовою толерантністю до корупції. Повідомляючи про корупційні порушення, ми робимо шляхетну справу, разом змінюємо країну», – заявив Голова НАЗК Олександр Новіков.

Нагадаємо, у липні НАЗК провело тестування Єдиного порталу повідомлень викривачів, в якому були задіяні 10 перших органів влади.

Також НАЗК підготувало оновлені роз’яснення щодо правового статусу викривача. В них систематизовано ключові питання, що можуть виникнути у тих, хто викрив чи має намір викрити корупцію, а також в уповноважених осіб, які реалізують свої повноваження у сфері захисту викривачів.

Сектор з питань запобігання та виявлення корупції

ГУ ДСНС України у Кіровоградській області

23.06.2023

Відтепер замовники в Prozorro можуть перевірити, чи не перебуває контрагент в Реєстрі корупціонерів
Відтепер виявляти учасників публічних закупівель, які заплямували свою репутацію корупційними правопорушеннями, стане швидше. 

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) і державне підприємство “Прозорро” налагодили автоматизовану взаємодію між системою закупівель Prozorro та Єдиним державним реєстром осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. Відзначимо, що замовники в публічних закупівлях зобов’язані відхилити пропозицію учасника, який фігурує в цьому реєстрі.

Тепер система закупівель Prozorro може в автоматичному режимі «підтягувати» інформацію з Реєстру корупціонерів, що допоможе швидко і безпомилково отримати дані про те, чи не перебуває  в ньому юридична чи фізична особа (ФОП), яка перемогла на торгах. Після того, як замовник визначив учасника переможцем, в цій електронній системі можна отримати відповідну довідку.

Переглянути інформацію про те, чи застосовувались щодо особи, яка бере участь в закупівлях, заходи кримінально-правового характеру за корупційні правопорушення, можна в Протоколі розкриття. Цю довідку можна відкрити і за потреби завантажити. Де саме її знайти, можна переглянути на скріншотах нижче.

В довідці буде інформація про наявність чи відсутність юридичної чи фізичної особи (ФОП чи фізичної особи учасника) в Реєстрі про наявність/відсутність корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення.

«Відтепер ефективність Реєстру корупціонерів ще підвищиться. Ресурс удосконалюється і підтверджує свій статус одного з найважливіших інструментів запобігання корупції. Якщо раніше громадяни могли бачити, скільки корупціонерів реально отримують вироки за корупцію, то завдяки взаємодії Prozorro та Реєстру корупціонерів можна швидко виявити осіб, які заплямували свою репутацію корупційними правопорушеннями, і усунути їх від участі в публічних закупівлях», — зазначив керівник апарату НАЗК Ігор Хохич.

Нагадаємо, НАЗК адмініструє Реєстр корупціонерів з лютого 2019 року. Це – портал, де міститься максимально повна інформація про фізичних та юридичних осіб, які вчинили корупційні правопорушення. 

12.04.2023

Шановні громадяни!

Якщо Вам стало відомо про здійснення корупційних правопорушень в системі 

ГУ ДСНС України у Кіровоградській області, просимо негайно повідомляти про такі факти

В Головному управлінні ДСНС України у Кіровоградській області створено систему запобігання проявам корупції, що базується на принципах правопорядку, належного управління державними справами та майном, доброчесності та непідкупності.

Важливим елементом механізму запобігання та виявлення корупції є налагодження системи своєчасного сповіщення про такі факти та належної комунікації з викривачами. 

У разі, якщо Ви стали свідком вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень та Вам відомі факти їх здійснення або вчинення інших неправомірних дій з боку посадових осіб та працівників підрозділів ГУ ДСНС України у Кіровоградській області, повідомляйте про це сектор з питань запобігання та виявлення корупції Головного управління у доступний спосіб (електронна адресу: [email protected], тел.: (0522) 32-25-02).

За фактом отримання такої інформації буде проведено відповідну перевірку. З метою з’ясування додаткових обставин, проведення усебічного та об’єктивного розгляду Вашого повідомлення пропонуємо вказати інформацію про себе і  свої контактні дані.

Поряд з тим, зазначаємо, що Ви маєте право залишити анонімне повідомлення, яке буде розглянуто у встановленому законом порядку та за умови наявності у ньому відомостей про конкретну особу, що вчинила корупційні або інші неправомірні дії, а також факти правопорушень, які можуть бути перевірені.

Нагадуємо, що чинним антикорупційним законодавством України передбачено захист викривачів корупції, який поширюються і на близьких осіб викривача. Права викривача виникають з моменту повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції».

Також звертаємо увагу на те, що за надання неправдивої інформації, яка дискредитує посадовців і працівників ДСНС України, чинним законодавством України передбачена відповідальність. 

10.04.2023

Декларувати матеріальну допомогу, яку ви отримали від інших країн та міжнародних організацій через війну,              не потрібно
До Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) звертаються сотні українців, які отримують грошову допомогу від України, міжнародних організацій або інших держав через війну.

Тому ми підготували окреме роз’яснення щодо декларування матеріальної допомоги, яку отримали публічні службовці або члени їхніх сімей.

Чи потрібно декларувати допомогу від міжнародних організацій та інших держав?

Ні. Незалежно від того, чи перебували ви на території України чи за кордоном у час, коли отримували цю допомогу, декларувати її не потрібно.

Якщо ви вже подали декларацію, в якій зазначено відомості про грошові виплати (матеріальну допомогу) від міжнародних організацій, іноземних держав, то це не потягне за собою юридичних наслідків. У наступній декларації за 2023 рік ви можете просто не зазначати такі виплати.

Водночас це стосується лише тих декларацій, звітний період яких повністю або частково припадає на період дії воєнного стану.

Отже, якщо допомога виплачена за рахунок

· коштів іноземних держав (йдеться, зокрема, про виплати українцям, які виїхали за кордон унаслідок повномасштабного вторгнення рф), крім коштів, отриманих від рф;

· міжнародних організацій (наприклад, за рахунок коштів Всесвітньої продовольчої програми ООН, Управління Верховного комісара ООН у справах біженців, коштів ЮНІСЕФ, Місії Міжнародного Комітету Червоного Хреста в Україні), її не потрібно декларувати.

Чи треба декларувати грошову допомогу від України?

Так. Таку допомогу треба декларувати.

Зокрема, це стосується грошової допомоги, яка надається внутрішньо переміщеним особам (ВПО) від держави, у тому числі за поданими через платформу «єДопомога» заявками. Також це може бути:

· покриття витрат на проживання (допомога на проживання ВПО);

· компенсація витрат, пов’язаних із безоплатним тимчасовим розміщенням (перебуванням) ВПО;

· грошова допомога цивільному населенню, яке евакуюється;

· грошова допомога цивільному населенню деокупованих населених пунктів тощо.

У декларації джерелом доходу таких коштів рекомендуємо вказувати Кабінет Міністрів України (заблокувавши поле для введення коду ЄДРПОУ).

Як заповнити відомості про допомогу на проживання ВПО?

Під час внесення інформації, наприклад, про допомогу на проживання ВПО, до розділу 11 «Доходи, у тому числі подарунки» декларації, звітний період якої повністю або частково припадає на період дії воєнного стану, рекомендується:

· у полі «Вид доходу» обрати позначку «Інше»;

· у полі «Зазначте, який саме» вказати «Допомога на проживання ВПО»;

· у полі «Джерело (джерела) доходу» обрати позначку «Інша фізична або юридична особа»;

· у полі «Тип особи» обрати позначку «Юридична особа, зареєстрована в Україні»;

· у полі «Код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» обрати позначку «Не відомо»

· у полі «Найменування юридичної особи» зазначити «Кабінет Міністрів України».

Декларуючи види допомоги, у полі «Зазначте, який саме» варто вказати саме той вид допомоги, який було отримано суб’єктом декларування / членом його сім’ї, наприклад, «Допомога єПідтримка», «Компенсація витрат, пов’язана з розміщенням ВПО», «грошова допомога населенню, яке евакуюється» тощо.

НАЗК готове до виконання умов МВФ щодо відновлення та спрощення декларування

У Меморандумі з МВФ, оприлюдненому 31 березня, який визначає умови для отримання Україною найбільшого кредиту, який Фонд коли-небудь видавав країні, що перебуває у стані високоінтенсивної війни ($15,6 млрд), Україна взяла на себе зобов’язання виконати низку вимог, серед яких – відновлення обов’язкового декларування статків чиновників. Йдеться як про відновлення обов’язкового декларування, зупиненого на початку повномасштабного вторгнення росії, так і про відновлення функції НАЗК з перевірки декларацій. Згідно з документом, відповідний закон має бути прийнято до кінця липня 2023 року.

Передбачається, що відновлення обов’язку електронного декларування під час воєнного стану торкнеться державних службовців, які не мобілізовані і не беруть безпосередньої участі у бойових діях. Меморандум містить зобов’язання забезпечити до кінця жовтня автоматизацію внесення в декларації інформації з інших державних реєстрів та баз даних для прозорого і спрощеного декларування  у період дії воєнного стану.

Також зазначається, що згодом будуть проведені консультації із зацікавленими сторонами, щоб вивчити можливість оприлюднення під час воєнного стану узагальнених відомостей про майно та зобов’язання посадових осіб, які обіймають посади підвищеної та особливо високої відповідальності згідно із Законом «Про запобігання корупції». Це потрібно для досягнення балансу між потребою в прозорості та захистом особистої безпеки. НАБУ та САП буде надано повний, прямий та конфіденційний доступ до поданих декларацій, що сприятиме розслідуванню корупції, хабарництва та незаконного збагачення. Після скасування воєнного стану декларування буде повністю відновлене, в тому числі поновлена вимога до розкриття інформації всіма державними службовцями, а також перевірки активів на основі оцінки ризиків згідно вказаних в декларації даних та публічний доступ до всіх декларацій.

«Національне агентство з питань запобігання корупції давно наполягає на відновленні декларування і перевірок, вважаючи, водночас, що до кінця воєнного стану чутлива інформація з реєстру декларацій все ще має бути закрита для загального доступу. Законопроект № 8071 щодо відновлення обов’язкового декларування майже 8 місяців очікує на розгляд у Верховній Раді, проте народні депутати досі не поспішали його ухвалювати. У цьому законопроекті враховано особливості умов воєнного часу, і жодної небезпеки для декларантів немає. Зараз декларування добровільне, і понад 350 тис. публічних службовців за власним вибором вже подали декларації за 2021 рік. Відновлення обов’язку декларування критично необхідне, адже значна частина декларантів все ж таки ще не подали декларації навіть за 2021 рік, не кажучи про 2022-й. Існують ризики приховування статків під час воєнного стану, в тому числі привласнення коштів, спрямованих на відбудову чи гуманітарну допомогу, а також спливу термінів притягнення до відповідальності за недостовірне декларування за 2021 рік», – зазначив заступник Голови НАЗК Андрій Вишневський.

За його словами, слід звернути увагу на три важливих моменти. По-перше, у звіті МВФ йдеться про зменшення корупційних ризиків, тобто, насамперед, про запобігання корупції, а не лише про притягнення корупціонерів до відповідальності. По-друге, про необхідність ефективного запобігання корупції вже зараз, під час воєнного стану, а не після його завершення чи відміни. По-третє, наголошується, що довіра донорів до майбутнього відновлення залежить від рівня незалежності та результативності антикорупційних інституцій. А це значить, що без ефективного запобігання корупції доступ України до ресурсів, необхідних для відновлення, може бути ускладнений.

І хоч загальна динаміка добровільного декларування покращується, топ посадовці та народні депутати не поспішають цього робити.

Тож НАЗК повністю підтримує зобов’язання, закладені в Меморандумі з МВФ та зі свого боку повністю готове до поновлення декларування і перевірок.

Щодо спрощення декларування та використання пов’язаних баз даних та реєстрів для подачі декларації, це вже робиться. Ще в кінці грудня декларанти отримали можливість дізнатися майже все необхідне про свої активи: НАЗК оновило функцію «Дані для декларації» та додало інформацію про доходи. Нещодавно в «Даних для декларації» додалися відомості, які автоматично завантажуються з Державного суднового реєстру України та Суднової книги України — стосовно водних засобів; Державного реєстру цивільних повітряних суден України — стосовно повітряних засобів. Місяць тому  додалася інформація про корпоративні права, бенефіціарство, пенсію та соцвиплати. Також декларанти отримали роз’яснення від НАЗК, як декларувати місце проживання під час війни.

20.03.2023

Відсутність ідентифікатора гаманця з криптовалютою свідчитиме про декларування недостовірних відомостей – рішення суду
 

Постановою Шевченківського районного суду міста Києва, з якою погодився Київський апеляційний суд, екс-заступник Міністра інфраструктури притягнутий до адміністративної відповідальності за недостовірне декларування та має сплатити штраф у розмірі 17 тис. грн. Таке рішення суд ухвалив, зокрема, через відсутність інформації про публічну адресу – ідентифікатор гаманця з криптовалютою, що свідчить про відсутність належних доказів щодо факту набуття у власність біткоїнів (Bitcoin) на певну дату. Така інформація не була надана суб’єктом декларування Національному агентству з питань запобігання корупції (НАЗК), під час повної перевірки декларації. 

У чому суть справи?

У декларації екс-заступника Міністра інфраструктури було зазначено про наявність у нього Bitcoin загальною вартістю на дату придбання (2015 рік) у 600 тис.грн. Кількість Bitcoin він не вказав.

Екс-чиновник під час повної перевірки його декларації після звільнення за 2020 рік, не надав НАЗК, в підтвердження достовірності задекларованих відомостей, інформацію про публічний ключ – ідентифікатор гаманця з криптовалютою.

Коли НАЗК звернулося до декларанта по докази, він сказав, що загубив ідентифікатор гаманця. При цьому, Науково-дослідним  центром судової експертизи з питань інтелектуальної власності надано висновок, яким підтверджено, що для реального власника криптовалюти втрата публічного ключа не є перешкодою для його відновлення. 

Важливо: ідентифікатор не є доступом до збережень посадовця, а лише показує кількість криптовалюти на публічному ресурсі. В такий спосіб НАЗК без жодного ризику для власника криптовалюти перевіряє достовірність зазначеної інформації про неї у декларації публічного службовця. 

З урахуванням відсутності інформації про публічну адресу криптовалюти, у результатах перевірки НАЗК зазначило, що задекларовані відомості про криптовалюту є недостовірними, склало протокол про адміністративне правопорушення та передало його на розгляд суду.

За рішенням Шевченківського районного суду міста Києва екс-чиновника було визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення за недостовірне декларування, у тому числі щодо відомостей про криптовалюту, та накладено штраф у розмірі 17 тис. грн. Київський апеляційний суд відмовив у задоволенні апеляційної скарги екс-заступника Міністра та підтвердив законність рішення Шевченківського районного суду міста Києва. 

Подібне рішення було прийняте і Печерським районним судом міста Києва щодо народної депутатки Анни Скороход. Суд встановив, що депутатка навіть за умови втрати нею усіх правовстановлюючих документів та приватного ключа доступу до електронного гаманця, мала можливість надати інформацію про публічну адресу задекларованої нею криптовалюти на підтвердження права власності. 

Суд вважав наявним в діях депутатки складу адміністративного правопорушення. Проте через закінчення строків накладення адміністративного стягнення на підставі п. 7 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження було закрите.

Тобто судова практика свідчить про те, що ненадання, під час перевірки декларації, інформації про ідентифікатор гаманця криптовалюти, в якості підтвердження факту її набуття у власність, розцінюється як зазначення недостовірних відомостей у декларації.

Рішення суду остаточне і оскарженню не підлягає. 

Цей кейс є яскравим прикладом того, що вказувати неправдиві відомості про активи в криптовалюті не варто. 

Чому на цей кейс варто звернути увагу всім власникам криптовалюти?

Так, обов’язкове декларування досі не відновлено, але ви можете безперешкодно подавати декларації до Реєстру декларацій. 

Пам’ятайте, коли Верховна Рада відновить повні перевірки декларацій, НАЗК може звернутися до вас по уточнюючу інформацію щодо реальності збережень в криптовалюті.  Наразі надання документів, що підтверджують достовірність відомостей, зазначених у декларації, є не правом, а обов’язком декларанта у процедурі повної перевірки декларації.

01.03.2023

Функція «Дані для декларації» тепер може майже все: додалася інформація про корпоративні права, бенефіціарство, пенсію та соцвиплати Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) доповнило спеціальну функцію «Дані для декларації» в Реєстрі декларацій новими даними для використання при заповненні декларації. 

Тепер декларанти зможуть додатково отримувати інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань – стосовно своїх корпоративних прав та підприємства, в яких вони є кінцевими бенефіціарними власниками, з візуалізацією даних за формою розділів 8 та 9 декларації.

Також додалася інформація з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування про пенсійні та соціальні виплати з візуалізацією даних за формою розділу 11 декларації. 

На що вам варто звернути увагу при користуванні функцією?

Інформація з вказаних реєстрів надається:

· станом на 31 грудня відповідного року – про соціальні виплати та пенсію;

· на дату формування відповіді на запит – про корпоративні права в товариствах та кінцевого бенефіціарного власника:

 Важливо! Відомості про підприємства, у яких декларант є засновником (учасником)/кінцевим бенефіціарним власником (контролером) надається, якщо:

· декларант є  засновником (учасником)/кінцевим бенефіціарним власником (контролером) на дату отримання відповіді на запит;

· декларант був засновником (учасником)/ кінцевим бенефіціарним власником (контролером) до дати отримання відповіді на запит (незалежно від факту відчуження корпоративних прав до звітного періоду).

Окремо зверніть увагу на те, що інформація про корпоративні права та кінцевого бенефіціарного власника  не надається щодо юридичних осіб, які були ліквідовані (закриті) до початку звітного періоду.

Які дані для заповнення декларації ви можете отримати тепер?

Функція «Дані для декларації» наразі дає змогу автоматично отримувати наявну у реєстрах та базах даних інформацію про: 

· об’єкти нерухомості, у тому числі земельні ділянки;

· об’єкти незавершеного будівництва;

· транспортні засоби;

· корпоративні права в товариствах;

· кінцевого бенефіціарного власника (контролера);

· доходи (за даними податкової служби);

· пенсійні та соціальні виплати;

· спадщину;

· обтяження рухомого майна.

Найближчим часом до цієї функції додадуться відомості про цінні папери (пакет більше 5%), водні та повітряні транспортні засоби.

 Поки інформація, яку надає функція, стосується лише суб’єкта декларування. Але слідкуйте за оновленнями. НАЗК за крок до отримання такої інформації стосовно членів сім’ї декларанта (за їх погодження), що наблизить до процесу автоматизованого передзаповнення вашої декларації. 

Просимо перевіряти вас актуальність даних перед перенесенням їх у декларацію!

Тому, якщо ви помітили нерелевантну/некоректну інформацію, радимо звернутися до відповідного держателя (адміністратора) інформаційно-комунікаційних і довідкових систем, реєстрів, банків даних для актуалізації даних.

16.02.2023

В законопроекті про відновлення декларування враховано особливості умов воєнного часу

Законопроект про відновлення електронного декларування, який наразі перебуває на розгляді у Верховній Раді, враховує особливості умов воєнного стану. Про це зазначив керівник управління проведення повних перевірок НАЗК Андрій Пасічник під час дискусії в рамках Legal Anti-Corruption Forum. 

“Багато декларантів втратили майно чи документи. Тому ми передбачили в законопроекті, що декларант звільняється від відповідальності за  невнесення інформації в декларацію, якщо це обумовлено воєнним станом”, – зазначив Андрій Пасічник. 

Він підкреслив, що навесні минулого року відтермінування подання декларацій стало обґрунтованим кроком, оскільки на початку повномасштабного вторгнення неможливо було це зробити якісно та вчасно. Тоді НАЗК виступило одним із ініціаторів відстрочки декларування. Зараз ситуація змінилася, і питання його повернення стало надзвичайно актуальним. 

“Сподіваємось, що найближчим часом це буде зроблено. Якщо буде розрив на рік у процесі декларування, це нівелює можливість доведення неправомірної діяльності та отримання неправомірної вигоди”, – зазначив керівник управління проведення повних перевірок НАЗК. 

Електронне декларування – це  одна з умов євроінтеграції. Крім того, Україна отримує значні кошти від донорів і міжнародних партнерів на відновлення інфраструктури, тому має бути особливий контроль за статками державних посадовців. Бо корупція, на жаль, під час війни не зникла. 

Також Андрій Пасічник нагадав, що відновлення декларування та реформи ключових сфер передбачено в Державній антикорупційній програмі (ДАП), яка наразі  очікує затвердження Урядом.  

07.02.2023

В Головному управлінні проведено заняття з особовим складом з питань дотримання антикорупційного законодавства України

Одним із пріоритетних напрямків діяльності Державної служби України з надзвичайних ситуацій визначено ефективне та комплексне дотримання співробітниками органів і підрозділів цивільного захисту норм антикорупційного законодавства, а також удосконалення превентивних заходів щодо своєчасного попередження випадків його порушення і припинення можливих фактів корупційних і пов’язаних з корупцією правопорушень.

У зв’язку з цим, під час семінару-наради 7 лютого 2023 року тимчасово виконуючим обов’язки завідувача сектору з питань запобігання та виявлення корупції Головного управління Володимиром Тимчишиним проведено заняття з керівництвом  районних управлінь та інспекторським складом Головного управління. Планом заняття передбачено надання консультативної і методичної допомоги щодо роз’яснень окремих положень антикорупційного законодавства з одночасним наголошенням про адміністративну та кримінальну відповідальність за їх порушення.

04.01.2023

Декларанти можуть дізнатися майже все необхідне про свої активи: НАЗК оновило функцію «Дані для декларації» та додало інформацію про доходи

04.11.2022

Відбулась перевірка дотримання законності в ході службової діяльності співробітників підрозділів ГУ ДСНС у Кіровоградській області

20.03.2022

"За вами правда та наша перемога": посадовці, які вступили до лав ЗСУ, тероборони та добровольчих формувань не порушують вимоги щодо сумісництва та суміщення

20.03.2022

НАЗК підготувало пам’ятку “ТОП-25 поширених помилок при заповненні декларації”

10.02.2022

Що треба знати про позначку «Член сім’ї не надав інформацію»?

10.02.2022

Які розділи в декларації потрібно заповнювати, якщо вартість об’єкта декларування перевищує певну суму?

11.01.2022

НАЗК підготувало нові роз’яснення до кампанії декларування 2022 року

11.01.2022

НАЗК розробило професійний стандарт антикорупційного уповноваженого